pijn in de onderrug

Rugpijn

Pijn in de onderrug kan plotseling opkomen. Kijk wat u ertegen kunt doen.

OVER

Pijn in de onderrug kan plotseling opkomen. In de meeste gevallen omdat uw rug ongetraind is en uw bewegingen ongeoefend zijn. Uw rug versterken is de beste preventie! Lees meer over andere Sportblessures.

De meeste pijn in de onderrug is onschuldig en verdwijnt vanzelf weer

Pijn, spanning of stijfheid in de onderrug is iets waar de meesten van ons wel eens last van hebben, maar deze verdwijnt doorgaans na een paar dagen.
skelet pijn in de onderrug
Pijn in de onderrug kan veel oorzaken hebben, maar de meeste daarvan kunnen worden voorkomen
Bij rugpijn is het belangrijk om te weten:
Uw rug is erg sterk. De ruggengraat is zelfs een van de sterkste delen van ons lichaam. Slechts een paar gevallen zijn ernstig, de zogeheten 'alarmerende gevallen'. Dus zelfs als u pijn heeft en minder beweeglijk bent wanneer u buigt of dingen optilt, is de meest voorkomende oorzaak van deze overbelasting het gebruik van uw rugspieren bij activiteiten waar u niet aan gewend bent, zoals zware voorwerpen tillen of werken in de tuin.

MANAGEN VAN DE GEZONDHEID

Hoe versnelt u het herstel: hoewel de pijn hevig kan zijn, duurt die maar kort als u geluk heeft. Probeer ter verlichting enkele eenvoudige maatregelen die u weer op de been kunnen helpen:

Opwarmen: als er geen zwelling is en u denkt dat de pijn een mechanische oorzaak heeft, kunt u warmte toepassen. Warmte helpt bij het verlichten van spierspanning en werkt goed in het geval van verharde spieren of spieren die vast zitten. Probeer een Hansaplast Verwarmende Patch op het betreffende lichaamsdeel. Deze geeft langdurig intense warmte af en blokkeert tegelijkertijd de overdracht van pijn.

Misschien wilt u dat deel koelen met een cold pack (ijs is een natuurlijke pijnverlichter en werkt in het geval van zwelling of builen). Leg dit op de zere plek. Als u het idee heeft dat dit helpt, past u het maximaal tien minuten per uur toe. Ga naar de dokter als u een ontsteking vermoedt.

U kunt geneesmiddelen nemen die pijn, zwelling en irritatie in de onderrug verminderen zonder een arts te raadplegen. Ga naar de dokter als de symptomen niet verbeteren.

Raadpleeg uw arts over wat u het beste kunt doen en of u rust of activiteit nodig heeft. Aanbevolen wordt om zo snel mogelijk uw normale activiteiten te hervatten, omdat beweging uw spieren helpt te ontspannen en sterk te blijven.

verwarmende patch voor pijn in de onderrug
Een verwarmende patch kan stijfheid in de onderrug helpen verlichten
niet te lang rusten bij pijn in de onderrug
Rust niet te lang. Het is belangrijk om uw actieve leven te hervatten

PREVENTIE

Als u eenmaal pijn in uw onderrug heeft gehad, kan de pijn terugkeren als u niet proactief bent. Maar u kunt veel doen om uw rug op de lange termijn te versterken.
lichaamsbeweging tegen pijn in de onderrug
Regelmatige lichaamsbeweging is belangrijk omdat dat uw rug- en buikspieren sterk houdt

Om verdere problemen te voorkomen:

  • beweeg regelmatig en houd uw rug- en buikspieren sterk.
  • zorg dat u van zithouding verandert en probeer veel rond te lopen als u zittend werk doet.
  • kijk of psychische factoren de oorzaak van uw rugpijn kunnen zijn en leer om te gaan met stress.

Tips om overbelasting van de rug te voorkomen

01

Als u pijn in de onderrug ondervindt bij taken waar u niet aan gewend bent (zoals tillen of tuinieren), probeer dan uw lichaam en rug te trainen. U vindt specifieke oefeningen in onze videobibliotheek.  
Beweeg regelmatig. Een inactieve levensstijl draagt bij aan pijn in de onderrug.

02

03

Als u lang aan uw bureau of achter het stuur moet zitten, probeer de tijd dan onder te verdelen door veel te bewegen of neem een pauze om wat rekoefeningen te doen - bekijk onze videobibliotheek voor geschikte oefeningen


DESKUNDIGE TIP

deskundige op het gebied van rugpijn
Dr. Gerd Müller, deskundige en orthopedisch specialist

“Zelfs bij hevige pijn in de onderrug is het belangrijk dat u zo snel mogelijk uw normale activiteiten hervat.

“PROBEER ZO SNEL MOGELIJK UW NORMALE ACTIVITEITEN TE HERVATTEN. DAT IS NIET SCHADELIJK.”Warmte helpt stijve spieren en gewrichten te ontspannen. Een cold pack kan ook helpen door de pijn van een geïrriteerd lichaamsdeel te verminderen.” Lees meer over Directe Hulp bij Sport en Activiteiten.

Het kan niet vaak genoeg worden gezegd: over het algemeen is lichaamsbeweging de beste manier om de spieren in de onderrug sterker te maken.
Bekijk ons videogedeelte voor oefeningen die specifiek zijn ontworpen om uw onderrug te versterken.
Misschien wilt u ook yoga en pilates proberen, omdat dat helpt de spieren rond de onderkant van uw ruggengraat te verstevigen.

Houd er rekening mee dat geen van de bovenstaande tips of aanbevelingen een vervanging zijn voor medisch advies. Belangrijk: raadpleeg een zorgprofessional in het geval van een blessure of als u overbelasting van gewrichten of een medische aandoening zoals een fractuur vermoedt. U moet een arts raadplegen in acute gevallen wanneer de aandoening gepaard gaat met roodheid, zwelling of hyperthermie van gewrichten, voortdurende last van gewrichten of ernstige pijn en/of gepaard gaan met neurologische symptomen (bijvoorbeeld een verdoofd gevoel, tintelingen of als de pijn uitstraalt naar het been/de benen).

Voor meer informatie over Hansaplast producten kunt u per e-mail (info.hansaplast@beiersdorf.com) contact met ons opnemen. Lees de gebruiksaanwijzing in de verpakkingen van onze producten altijd zorgvuldig door.