Hiken zonder blaren
Voorkom blaren tijdens het wandelen
Met een goede voorbereiding kun je met veel plezier wandelen

Wandelen of hiken is leuk en gezond, al krijgen je voeten bij het wandelen van lange afstanden veel te verduren. Door de belasting en druk op je voeten kunnen vermoeide voeten en blaren ontstaan. Gelukkig zijn er makkelijke manieren om je voeten goed voor te bereiden op een wandeling of hike. Mocht je dan toch een blaar krijgen dan lichten we ook toe hoe je de blaar makkelijk kan behandelen, om weer door te gaan. 

Checklist vooraf aan de wandeling

Wij raden aan om ook aan je voeten te denken voorafgaand aan de wandeling. Dr. Maike Kuhlmann van Hansaplast Research & Development adviseert het volgende: "Wandelaars zouden eraan moeten denken om een doosje blarenpleisters en een extra paar sokken mee te nemen." Daarnaast houdt een anti-transpirante voetspray, zoals de Hansaplast Silver Active, je voeten droog. Deze spray beschermt tegen zweetvoeten door de antibacteriële zilverionen; zo maken bacteriën geen kans. 

Dr. Maike Kuhlmann
Dr Maike Kuhlmann Research & Development, Beiersdorf AG
Terug naar het begin

Draag comfortabele schoenen tijdens de wandeling

Comfortabele schoenen zijn belangrijk voor een goede wandeling. Dr Kuhlmann:"Normaal zijn sneakers of allround schoenen hiervoor niet geschikt. Deze hebben vaak een te flexibele zool en zorgen niet voor genoeg ondersteuning wanneer er langdurige druk op de voeten staat." Geschikte wandelschoenen zijn een hoger model en komen boven de enkel uit. Ze hebben of een harde zool voor meerdaagse reizen door de bergen, of een zachtere zool voor de kortere en makkelijkere tochten.

Hiking zonder blaren
Wandelschoenen hebben ofwel een harde zool voor meerdaagse reizen, ofwel een zachte zool voor kortere tochten.
Terug naar het begin

Wees goed voorbereid om blaren te voorkomen

Wanneer je nieuwe wandelschoenen gaat kopen, houdt dan in gedachten dat voeten opzwellen gedurende de dag – er wordt daarom geadviseerd om schoenen later op de dag te kopen. Daarnaast is het belangrijk om je schoenen in te lopen voordat je aan de wandeling begint. Hoe stroever de schoen, des te meer je ze moet inlopen. Dr. Kuhlmann:"Vooral harde plekken en de plekken aangetast door wrijving kunnen preventief worden bedekt gedurende deze inloopperiode met Hansaplast Anti-druk Patches. Doordat er geen druk en wrijving meer op deze plekken ontstaat, voorkom je blaarvorming. 

Hiken zonder blaren
Plekken die worden aangetast door wrijving kun je bedekken tijdens het inlopen van je nieuwe wandelschoenen.
Terug naar het begin

Wat te doen bij een blaar?

Zodra je het gevoel krijgt dat een blaar ontstaat, is het belangrijk om er meteen iets aan te doen. Volgens Dr. Kuhlmann kun je het beste direct bij de eerste symptomen van een blaar, zoals een branderig of drukkend gevoel, rust nemen en je schoenen uitdoen. Zij adviseert eerst de aangetaste huid te drogen en de pijn te verzachten. De Hansaplast Blaarpleister is hiervoor ideaal: het verlicht namelijk onmiddellijk de pijn. Deze blaarpleisters beschermen daarnaast de aangetaste huid en bevorderen de wondgenezing dankzij het actieve gelkussen. Door de extra sterkte kleefkracht en flexibiliteit zijn de blaarpleisters comfortabel om te dragen. Laat de blaarpleister zitten totdat deze er vanzelf afvalt. 

Hiken zonder blaren
Plak een blaarpleister zodra je een blaar voelt opkomen.
Terug naar het begin

Een goede voorbereiding is het halve werk

Wanneer je van plan bent een wandeling of hike te maken, is het handig om goed voorbereid te zijn. Zo kom je tijdens de wandeling niet voor verrassingen te staan en kun je doorgaan met wat je leuk vindt. De producten van Hansaplast maken de voorbereidingen makkelijker. Voorkom blaren en pijnlijke druk op de voeten met de Hansaplast Anti-druk Patches. Wanneer je al een blaar hebt, verminder dan onmiddellijk de pijn en bescherm je blaar met de Hansaplast Blaarpleister. Breng je verband goed aan met de Hansaplast Hechtpleister. Bescherm tot slot je voeten tegen zweet en geurtjes met de Hansaplast Silver Active.

Hiken zonder blaren
Terug naar het begin

Bovenstaande tips en adviezen vervangen medisch advies niet. Lees de gebruikersinstructies op de productverpakking goed. Raadpleeg een medisch specialist wanneer onze tips niet helpen of in het geval dat je verwacht een medische aandoening te hebben.

Wandelen zonder blaren

Door belasting en druk op je voeten kunnen blaren ontstaan. Gelukkig zijn er makkelijke manier om je voeten goed voor te bereiden op een wandeling.