Hansaplast Sport
Voorkom spierpijn en blessures na het sporten met de Hansaplast Sport Cooling Gel
De voordelen van lichaamsbeweging voor lichaam en geest zijn onomstreden. Lichamelijke inspanningen eindigen echter vaak met pijnlijke spieren. Lees hier hoe je met gespannen spieren kunt omgaan, blessures kunt vermijden en na een training het best kunt afkoelen. Dus opwarmen, voluit gaan en afkoelen!
 

De voordelen van lichaamsbeweging

Kracht, uithoudingsvermogen, flexibiliteit en balans zijn allemaal gebaseerd op hetzelfde principe: hoe minder je ze gebruikt, hoe meer vermogen je verliest. Met andere woorden, use it or lose it! Als we niet voldoende bewegen, worden we al snel aanzienlijk minder fit.

We weten allemaal dat lichaamsbeweging goed is om ons gewicht op peil te houden - en dan hebben we het niet alleen over cardio. Op de langere termijn helpt het om ook wat krachttraining aan je routine toe te voegen. Regelmatig een sportschool bezoeken is natuurlijk geweldig, maar als het echt niet lukt om tijd vrij te maken om regelmatig te trainen dan is er geen man overboord. Probeer om de hele dag door actief te zijn.

Voldoende lichaamsbeweging betekent natuurlijk niet dat je kunt eten wat je wilt en toch afvalt. Een evenwichtig dieet dat rijk is aan eiwitten, weinig vet en koolhydraten en geen junkfood bevat kan je helpen om de kilo's er nog sneller af te laten vliegen.

Heb je behoefte aan een emotionele opkikker aan het einde van een stressvolle dag? Een kort bezoekje aan de sportschool of een stevige wandeling van een half uur kan wonderen doen! Regelmatige lichaamsbeweging vermindert stress, kan angst en onrust doen afnemen en de kwaliteit van je slaap verbeteren. Onderzoek heeft zelfs aangetoond dat meer lichaamsbeweging leidt tot betere cognitieve prestaties en een groter gevoel van psychisch welzijn. De voordelen van lichaamsbeweging zijn echt ongelooflijk.

Terug naar het begin
Sport cooling gel

Spierpijn voorkomen door opwamen en afkoelen na je training

De meeste mensen kennen het belang van goede opwarming en voorbereiding vóór het sporten, maar experts zeggen dat afkoelen net zo belangrijk is. Dit is vooral het geval als je niet gewend bent aan fysieke inspanning of langere tijd niet hebt gesport. Begin langzaam. Als je te snel en te intens van start gaat, kan dat leiden tot ernstige spierpijn en andere ongemakken. Pijnlijke spieren kunnen ervoor zorgen dat je minder geneigd bent om weer te gaan sporten. Het is daarom beter om voorzichtig te beginnen en kleine, haalbare doelen te stellen.

sport
Terug naar het begin

TIPS: 6 tips om blessures te voorkomen

  • Warm je spieren op vóór elke activiteit.
  • Zorg dat je apparatuur in goede staat verkeert.
  • Vermijd natte, gladde of beschadigde oppervlakken.
  • Concentreer je op de juiste techniek en zorg voor goede instructie.
  • Drink voldoende voordat je gaat trainen.
  • Help je lichaam sneller te herstellen door een verkoelende gel; bv de Hansaplast Cooling Gel

Luister naar je lichaam

Het is belangrijk om te onthouden dat je spieren na een training tijd nodig hebben om te herstellen. Als je je lichaam negeert, kun je daar vermoeide en pijnlijke spieren aan overhouden. In die toestand is je lichaam niet in staat om de beste prestaties te leveren. Geef je lichaam de gelegenheid om je spieren te laten herstellen na het sporten. Dit voorkomt blessures die het gevolg zijn van vermoeide en overbelaste spieren.

Er zijn veel manieren waarop je je lichaam kunt helpen om sneller te herstellen. In de eerste plaats is het belangrijk om de spieren te rekken die je zo hard hebt laten werken tijdens je training. Probeer een intense training af te sluiten met een kort, niet al te inspannend, stukje rennen of verwen jezelf met een verkoelende massage, bv. met de Hansaplast Cooling Gel!

Een koude behandeling helpt ook tegen spierpijn

Er is lang gedacht dat een warmtebehandeling de meest effectieve manier is om spierherstel na een training te bevorderen. Recent Frans onderzoek wijst echter uit dat kou ook helpt! De nieuwe Hansaplast Sport Cooling Gel met menthol en cafeïne zorgt dat je gespannen en vermoeide spieren afkoelen.
Terug naar het begin

Verlichten van pijnlijke spieren

Zelfs na een goede opwarming en afkoeling kan er spierpijn optreden. In het geval van een acute sportblessure is de zogenaamde RICER.-methode effectief gebleken:

  1. Rust

    Vermijd beweging zoveel mogelijk om het risico op verder letsel te beperken.
  2. IJs

    Vermijd beweging zoveel mogelijk om het risico op verder letsel te beperken.
  3. Compressie

    Tape het getroffen gebied in of breng een verband aan (niet te strak) om de bloeding en zwelling te
    verminderen.

  4. Evelatie

    Houdt het getroffen gebied hoger dan de rest van het lichaam om de bloeding en zwelling te
    verminderen.
  5. Referentie

    Raadpleeg je arts voor een nauwkeurige diagnose. Dit maakt een volledig herstel waarschijnlijker.
Terug naar het begin

Het verbazingwekkende effect van menthol op pijnlijke spieren

Oliver Pütz

  • Orthopedisch specialist
  • Teamarts van het Duitse basketbalteam
  • Lid van de American Orthopaedic

Foot & Ankle Society (Amerikaanse Orthopedische Voet- en Enkel vereniging)

“Menthol is een natuurlijke, verlichtende stof die ongemakken kan verminderen die veroorzaakt worden door vermoeide en pijnlijke spieren,” verklaart Pütz. Wetenschappers hebben vastgesteld dat het aanbrengen van menthol op de huid een verkoelend gevoel geeft en kan helpen om het pijngevoel te verminderen.

 

Oliver Pütz
Dit werkt via speciale receptoren die worden geactiveerd door lage temperaturen en koelstoffen zoals menthol. Pütz voegt daaraan toe: “Een ander belangrijk punt is dat menthol geen veranderingen aanbrengt in de temperatuur van de huid, zodat er geen bevriezingsverschijnselen op de huid kunnen optreden, zoals wel het geval kan zijn bij ijs." Het is de ideale oplossing voor spierherstel na een training.
Munt cooling gel

De voordelen van koelen tijdens het herstelproces

“Sporters willen meestal snel verder met hun training. Dit kan bereikt worden door de gewaarwording van spierpijn te verminderen,” aldus Pütz. “Als je in korte tijd wilt herstellen na een intensieve training, probeer dan verkoelende formules waarin ingrediënten zoals menthol voorkomen.”

Hansaplast Sport Cooling Gel biedt 100% verkoelende verzorging van je pijnlijke spieren.

Lees er hier meer over.

Terug naar het begin