Wereldkampioene Lois Abbingh

Lois Abbingh over spierherstel


Tophandbalster en wereldkampioene Lois Abbingh verteld over het belang van spierherstel in haar dagelijkse routine

Handbal is een sport met een hoge intensiteit vanwege de korte sprints, het springen en de snelle wisselingen van welke kant het spel op gaat. Hoe bescherm jij jezelf tegen blessures veroorzaakt door deze hoge intensiteit?

Ik doe veel specifieke krachttraining, zodat vooral mijn knieën en schouders goed voorbereid zijn op de harde klappen die ik krijg tijdens het handballen. Daarnaast doen we bij de club ook veel blessurepreventie, bijvoorbeeld balansoefeningen voor de enkels en knieën. Maar ook veel schouderoefeningen met elastieken. Het zijn de kleine spieren om de gewrichten heen die vaak vergeten worden. Voor elke training zorg ik dat ik goed warm ben en ik draag bijvoorbeeld altijd compressiekousen om mijn kuitspieren warm te houden tijdens trainingen.

Wat is het belang van spierherstel voor jou?

Het is ontzettend belangrijk om mijn spieren zo snel mogelijk te laten herstellen. Eigenlijk begint dat al preventief tijdens de trainingen. Ik train vaak 2 keer op een dag en ik moet ervoor zorgen dat ik de dag erna ook weer 1 of 2 keer aan de bak kan. Als het een drukke periode is met veel wedstrijden dan is het helemaal belangrijk om zo snel mogelijk te herstellen. Dat begint dan echt direct na de training. Wij hebben vaak geen 48 uur om te herstellen van bijvoorbeeld een krachttraining, maar we moeten 5 uur later alweer op het trainingsveld staan voor een handbaltraining. Dit vergt dus ook een ander spierherstel. 

Wat doe je eraan om spierherstel te bevorderen? Heb je hier een bepaalde routine voor?

Na zware trainingen en wedstrijden neem ik standaard een proteïne shake. Ik draag altijd compressiekousen tijdens of soms ook na een training of wedstrijd. En ik probeer na een wedstrijd natuurlijk zo snel mogelijk te eten om alle voedingsstoffen weer aan te vullen. Maar ik maak bijvoorbeeld ook veel gebruik van een theragun, een massage apparaat om mijn spieren los te maken.

In hoeverre heeft spierherstel bijgedragen aan alle successen die je tot nu toe hebt bereikt?

Ik merk vooral tijdens toernooien (EK’s, WK’s)  hoe belangrijk het is om heel zorgvuldig met spierherstel om te gaan. Bij de club heb je na een wedstrijd vaak een dag vrij en speel je de volgende wedstrijd pas een paar dagen later. Maar tijdens toernooien met het Nederlands Team speel je soms twee hele belangrijke wedstrijden in twee dagen. Je denkt vaak na die eerste wedstrijd dat het lastig wordt om de volgende dag nog zo’n prestatie te leveren. Maar door goed voor mezelf te zorgen lukt het me toch om in korte tijd goede prestaties te leveren. Uiteindelijk heeft me dat een heleboel medailles opgeleverd!

Veel (top)sporters hebben een ‘zwakke plek’ die vaak is veroorzaakt door een blessure uit het verleden. Heb jij ook een zwakke plek en wat heeft deze veroorzaakt? Hoe zorg je ervoor dat je hier zo min mogelijk last van hebt?

Ja dit is helemaal waar. Ik heb veel blessures en operaties aan mijn knie gehad en ik moet elke dag net even wat extra doen voor die zwakke plek. Dus net iets meer krachtoefeningen en ook heb ik meer behandeling nodig voor mijn knie. Het is voor mij persoonlijk heel belangrijk om zo min mogelijk last te hebben van (spier)pijntjes rondom die knie. Zodra ik last heb van iets op die plek dan gaat het in mijn hoofd zitten en kan ik niet meer vrijuit spelen. Door veel behandeling van een fysio en de juiste balans te hebben qua spierspanning, kan ik zo vrij mogelijk bewegen en dus ook spelen. Compressiekousen bieden voor mij ook ondersteuning hierin tijdens een training of wedstrijd. Als ik die niet draag dan krijg ik meer last van mijn kuiten en kan ik minder goed bewegen. Alles heeft uiteindelijk zijn weerslag op elkaar.

Haal jij motivatie uit een periode van revalidatie of herstel, of geven zulke periodes je juist extra kopzorgen?

Ik denk dat elke topsporter die revalideert het gevoel herkent om extra gemotiveerd te zijn om terug te komen. Het geeft je ook de tijd om misschien andere spiergroepen te trainen, waar je in het normale, drukke programma geen tijd voor hebt. Je hebt de kans om je conditie te verbeteren en mij gaf het altijd wel heel veel motivatie. Ik wou nog beter terugkomen van mijn blessure dan ervoor. Maar het geeft ook heel veel stress. Je hoort niet echt bij het team en het leven draait gewoon verder zonder jou. Dan besef je ook dat je een soort van vervangbaar bent en dat is lastig voor een topsporter die altijd de beste wil zijn.

Wat zorgt ervoor dat jij op de been blijft tijdens zo’n periode?

Uiteindelijk heb ik nu de ervaring dat ik weet dat het je alleen maar sterker maakt als persoon en als sporter. Je hebt de kans om te werken aan andere dingen en je kan je helemaal voorbereiden op je comeback. En doordat je het mist om te sporten en wedstrijden te spelen, besef je ook weer waarvoor je het allemaal doet. Mijn blessures hebben ervoor gezorgd dat ik zo dankbaar ben dat ik kan handballen. En dat ik dit al tien jaar professioneel mag doen. Nu weet ik ook dat ik voorlopig nog lang niet wil stoppen.

Tot slot, heb je nog tips voor amateur sporters om bij elke training of work-out zo fit mogelijk aan de start te verschijnen?

Besef dat ieder lichaam anders is en dat wat voor de een werkt niet goed hoeft te zijn voor de ander. Luister dus naar je eigen lichaam en pas je programma daar op aan. Als je zwakke plekken hebt door blessures blijf die dan ook altijd wat extra aandacht geven. De valkuil is (ook voor mezelf) dat je na het revalideren denkt dat alles weer in orde is. Maar je moet het altijd even een klein beetje extra aandacht en zorg blijven geven. En vergeet ook niet om er vooral veel plezier in te hebben. Plezier neemt bijna alle pijntjes weg!