Kinesio tape om blessures te voorkomen
Kinesio tape om blessures te voorkomen

Kinesio tape om blessures te voorkomen

Kinesio tape is een praktisch hulpmiddel voor atleten en fanatieke sporters, zowel mannen als vrouwen. Ontdek hoe je zwakke plekken inbindt ter preventie van veelvoorkomende blessures.

Als je er een actieve levensstijl op na houdt, is het belangrijk om te weten hoe blessures ontstaan en hoe je ze kunt voorkomen.

Overmatige slijtage is een van de belangrijkste oorzaken van blessures. Hoe langer je achter elkaar aan het sporten bent, des te groter de belasting op je gewrichten en spieren en des te groter de kans op blessures. Wat kun je doen om jezelf te beschermen?

Naast een grondige warming-up en cool-down, voldoende rust en voedingsstoffen, is inbinden of intapen een van de beste manieren om blessures te voorkomen.

Waar wordt kinesio tape voor gebruikt?

Bontgekleurde kinesio tape zie je tegenwoordig bij alle atleten en sportlegendes. Het is ontwikkeld in Japan in de jaren ’70 om manueeltherapeuten te helpen de behaalde resultaten bij de patiënten langduriger door te laten werken. Kinesio tape is ontworpen om het neuromusculair systeem te trainen en de circulatie te verhogen, om zo pijn te verminderen en meer bescherming te bieden.

Als de juiste kinesiologische inbindtechnieken worden toegepast, kan kinesio tape voor allerlei doeleinden worden gebruikt, waaronder chronische pijn, milde verstuiking en prestatieverbetering.

Terug naar het begin

De top zeven voordelen van kinesio tape

Kinesio tape is een praktisch hulpmiddel voor atleten en fanatieke sporters, zowel mannen als vrouwen. Het product biedt een aantal herstellende en preventieve voordelen. Dit zijn de top zeven:

  1. directe pijnverlichting bij acute blessures
  2. sneller herstel van beschadigde spieren en gewrichten
  3. verminderde kans op blessures
  4. optimale prestaties
  5. minder snel vermoeide spieren
  6. preventie van kramp
  7. minder kans op kneuzing
Terug naar het begin

Voorkom blessures met deze vier kinesiologische inbindtechnieken

Kinesio tape kan op verzwakte gewrichten worden aangebracht om blessures te helpen voorkomen. Kinesio tape van Hansaplast is de gouden standaard als het gaat om het ondersteunen van je enkel, het stabiliseren van je schouder of het beschermen van je knieband.

Gebruik bij je volgende grote wedstrijd deze vier essentiële kinesiologische inbindtechnieken om jezelf te helpen beschermen:

 

1.  Rugblessures

  1. Ga rechtop staan en plak een kant van de kinesio tape op de linkerkant van je heiligbeen, parallel aan je wervelkolom
  2. Buig voorzichtig naar voren en plak de andere kant daar waar deze terecht komt op je rug
  3. Herhaal deze handeling aan de andere kant van je wervelkolom

2. Hamstringblessures

  1. Ga staan en leun voorzichtig op een tafelhoog oppervlak met je knieën recht
  2. Plak 1 stuk kinesio tape op het midden van de bovenkant van je hamstring
  3. Strek de tape voorzichtig uit over de buitenkant van je hamstring totdat de tape onder je knie komt
  4. Herhaal deze handeling voor de binnenzijde van je hamstring

3. Kuitblessures

  1. Ga liggen op je buik liggen met je voet over de rand van een bed
  2. Buig voorzichtig je enkel naar voren en plak de kinesio tape onder je hiel
  3. Strek de tape voorzichtig langs je Achillespees en de buitenkant van je kuitspier
  4. Herhaal deze handeling met een tweede stuk tape voor de binnenkant van de kuitspier

4. Enkelblessures

  1. Plak een kant van de kinesio tape net onder en achter de buitenkant van je enkel
  2. Strek de tape voorzichtig langs de buitenkant van je onderbeen terwijl je je voet voorzichtig naar binnen draait
Terug naar het begin
Lees altijd het label. Uitsluitend gebruiken volgens instructies. Als symptomen aanhouden, neem dan contact op met je arts.