Het kan je zomaar gebeuren: je maakt een flinke misstap en je enkel klapt dubbel. (Je gaat ‘door je enkel’.) Soms raakt je gewricht alleen verzwikt. Maar als je pech hebt, scheuren je enkelbanden. Dat kan veel pijn doen. In de meeste gevallen wordt de last binnen een paar weken verlicht - mits je jouw enkel goed behandelt. Hoe je dat doet? Ontdek alles wat je moet weten over een gescheurde enkelband. 

Disclaimer: Weet je zeker dat je last hebt van een gescheurde enkelband? Ga dan even langs bij je huisarts of een andere specialist. Die kunnen een persoonlijk behandelplan voor je opstellen. 

 
Terug naar het begin

Wat is een gescheurde enkelband?

Een gescheurde, of ingescheurde, enkelband ontstaat meestal tijdens het sporten. Je oefent dan veel druk uit op je benen. Door een onverwachtse beweging heb je geen tijd om je voet goed neer te zetten. Deze klapt dan om. De pezige banden die van je enkels naar je hielen lopen, scheuren daardoor. Je kunt een ingescheurde enkelband trouwens ook krijgen tijdens het wandelen. De kans is groter wanneer je op ongelijke ondergrond loopt.
Terug naar het begin

Symptomen van een gescheurde enkelband

Vermoed je dat je geblesseerd bent? Hieronder staan alle symptomen van een gescheurde enkelband op een rijtje. Als je er één of meerdere herkent, heb je waarschijnlijk gelijk.

Hoe voelt het om een gescheurde enkelband te hebben? 
  • Je hebt pijn als je jouw enkel belast, bijvoorbeeld tijdens het staan of lopen.
  • Je enkel is opgezwollen.
  • Soms wordt je enkel ook blauw of beurs.
  • Je enkel kan ook wat instabiel aanvoelen.
Terug naar het begin

Behandeling en herstel bij een gescheurde enkelband

Je wilt natuurlijk dat jouw gescheurde enkelband zo snel mogelijk herstelt. Dat snappen we, maar dit proces heeft tijd nodig. Het scheurtje moet namelijk weer dichtgroeien. Met veel rust, geduld, ondersteuning én oefeningen lukt dat meestal binnen zes weken. De pijn is dan nog niet direct weg. Gelukkig gebeurt dat uiteindelijk wel. Als je een flink gescheurde enkelband hebt, is de hersteltijd maximaal een jaar.

Met de juiste behandeling, of revalidatie, help je jezelf al een heel eind op weg bij een ingescheurde enkelband. De eerste week is het vooral belangrijk om je enkel te laten rusten. Leg je been bijvoorbeeld omhoog als je zit en loop alleen met krukken. Daarna mag je langzaam weer gaan bewegen, maar niet zonder ondersteuning. Afhankelijk van de ernst van je blessure, is het verstandig om een drukverband of spalk te gebruiken. Daar kan je huisarts of een andere specialist je goed bij helpen. 

 

Gescheurde enkelband ondersteunen met een brace - Hansaplast
Terug naar het begin

Kun je een gescheurde enkelband tapen?

Na zes weken is jouw enkelband weer dichtgegroeid, maar kan deze nog wel instabiel aanvoelen. Om te voorkomen dat ‘ie opnieuw scheurt, is het belangrijk dat je, vooral tijdens het sporten, de juiste ondersteuning gebruikt. Kies bijvoorbeeld een passende brace of bandage uit. Deze schuif je zo om je enkel heen. Daarna heb je er geen omkijken meer naar. Wil je iets dat nóg strakker om je gewricht heen zit? Dan kun je jouw gescheurde enkelband ook tapen. Je kunt het tapen van je enkel door een fysiotherapeut laten doen, maar je mag ook zelf aan de slag. Volg de volgende stappen om jouw enkel in te tapen na een gescheurde enkelband:

Stap 1
Ga staan en plaats je voet op een verhoging, bijvoorbeeld op een stoel. Pak de rol tape en trek ‘m onder je hak door. De rol moet aan beide kanten 5 centimeter boven je enkel uitsteken. Knip drie stukken van deze lengte af en maak alle uiteinden rond.

Stap 2
Pak één van de stroken en trek deze onder de hak door. Plak de binnenkant recht omhoog over je enkel heen. De buitenkant trek je over de brug van je voet heen, naar diezelfde enkel toe. Ook dit plak je over je gewricht heen. Trek alles strak aan en wrijf er nog even overheen. De laatste 5 centimeters mogen aan beide kanten wat losser zitten.

Stap 3

Pak de tweede strook tape en breng deze op dezelfde manier aan, maar dan aan de andere kant. Nu plak je de buitenkant recht omhoog over je enkel heen. De binnenkant trek je weer over de brug van je voet heen, naar diezelfde enkel toe. 

Stap 4
De laatste strook haal je ook onder je hak door. De uiteinden trek je schuin over je enkel heen. Ze kruisen elkaar op je scheenbeen. Trek alle tape strak aan en wrijf er nog even overheen. Plak de uiteinden weer zonder rek vast. 

 

 
Doe oefeningen om jouw gescheurde enkelband te stabiliseren - Hansaplast
Terug naar het begin

De beste oefening voor een gescheurde enkelband

Om jouw gescheurde enkelband weer sterker te maken, kun je verschillende oefeningen doen. Daarbij is het vooral belangrijk dat je jouw gewricht stabiliseert. Een van de makkelijkste oefeningen is de zogeheten ‘calf raise’. Die voer je uit door op een kleine verhoging te gaan staan. Een traptrede voldoet al. Zorg ervoor dat je met je tenen op een ondergrond staat en met je hakken, of enkels, in de lucht. Breng je hak eerst langzaam omhoog. Als je het toppunt bereikt, houd je jouw voeten daar drie seconden vast. Vervolgens breng je jouw hakken weer omlaag, lager dan je tenen. Ook hier houd je jouw voeten weer drie seconden vast. Daarna breng je jouw hakken en tenen weer op gelijke hoogte. Herhaal dit 10 tot 15 keer, in drie sets. Je mag deze oefening drie keer per dag uitvoeren bij een gescheurde enkelband.

Disclaimer: Doet het uitvoeren van de oefening nog té veel pijn? Neem dan nog even je rust. Je herstel heeft tijd nodig en het is nooit goed om je gescheurde enkelband te overbelasten. 

Terug naar het begin