Praktische technieken om je schouder in te tapen met Hansaplast Sporttape
Schouder intapen: twee praktische technieken
Het is belangrijk om je schoudergewricht te beschermen – zeker als je een sport beoefent waarbij de arm op hoge snelheid moet draaien. Ontdek hoe je een schouder moet intapen om blessures te voorkomen en pijn te verlichten.

Schoudergewrichten zijn bijzonder blessuregevoelig. Dit komt omdat de schouder vergeleken met de heupen en knieën heel veel bewegingsvrijheid heeft, maar relatief kleine gewrichtsoppervlakken.

Deze kenmerken maken dat je schoudergewricht per definitie instabiel is en vaak wat hulp nodig heeft. Er zijn verschillende manieren om de schouder te stabiliseren, waaronder massage, op spierbalans gerichte training en effectief de schouder intapen.

De drie meest voorkomende schouderblessures

Als je last hebt van je schouder, is het waarschijnlijk dat je een van deze drie veelvoorkomende schouderblessures hebt opgelopen:

  1. Gekneusd rotatorenmanchet. Je rotatorenmanchet is de groep spieren en pezen rondom je schoudergewricht. Bij sporten als cricket, honkbal of zwemmen kun je het rotatorenmanchet overstrekken of de spieren tijdens een snelle draaiende armbeweging scheuren.
  2. Ontwrichte schouder. Een botsing met iemand in een contactsport of een harde val op je schouder kan ertoe leiden dat je humerus (het bot in je bovenarm) uit het schoudergewricht schiet. Dit is een zogenaamde. ‘schouder uit de kom’.
  3. Acromioclaviculaire (AC) gewrichtsblessures. Het AC-gewricht is waar je sleutelbeen en schouderblad bij elkaar komen bij je acromion. AC-gewrichtsblessures worden meestal veroorzaakt doordat je op een gestrekte arm valt of tijdens het sporten tegen iemand aan botst.
Terug naar het begin

Wat zijn de voordelen van je schouder intapen?

  • Helpen om meer ruimte te maken voor het gewricht
  • Stress en pijn helpen verminderen
  • De druk van een gekneusde spier afhalen
  • Verkrampte spieren uitrekken
Terug naar het begin

Twee praktische manieren om de schouder in te tapen

Volg deze stappen en leer hoe je een schouder moet intapen:

  1. Stabiliseer je schouder met Hansaplast Sporttape. Je hebt iemand nodig om je te helpen.
    Ga rechtop staan en houd je schouders een beetje naar achteren en omlaag.

    Vraag je helper om:
    a. Drie referentiepunten te markeren op de kant van de zere schouder:
    i.  De bovenkant van je AC-gewricht
    ii. De onderste hoek van je schouderblad
    iii. Net naast je wervelkolom diagonaal in lijn met de eerste twee punten.
    b. Neem een hele strook Hansaplast Sporttape en plak een kant op het derde referentiepunt.
    c. Strek de strook omhoog naar het eerste referentiepunt, plak de tape en strijk de strook glad.
    d. Neem nog een volledige strook Hansaplast Sporttape en bevestig deze op de huid net boven het derde referentiepunt.
    e. Herhaal stap (c).

  2. Hansaplast Sporttape voor een gekneusd rotatorenmanchet. Je hebt iemand nodig om je te helpen. Ga rechtop staan en draai je hoofd een beetje weg van je zere schouder.

Vraag je helper om:

a. Een enkele strook Hansaplast Sporttape op de zijkant van je schouder te plakken, net voorbij het bot
aan de bovenkant en een beetje richting de voorkant.
b. Strek de strook richting je rug, plak deze net voor je wervelkolom en strijk de tape glad.
c. Knip nog een strook Hansaplast Sporttape over de korte kant doormidden met afgeronde hoeken.
d. Houd de uiteindes van een helft met beide handen vast en rek de tape in het midden uit.
e. Breng het midden gekruist aan op ongeveer een derde van de eerste strook in de richting de
wervelkolom en strijk de uiteinden glad.
f. Herhaal stap (d).
g. Plak de tweede helft op een centimeter afstand parallel aan de eerste helft en strijk de uiteinden glad.

Terug naar het begin

Houd er rekening mee dat geen van de bovenstaande tips of aanbevelingen een vervanging zijn voor medisch advies. Belangrijk: raadpleeg een zorgprofessional in het geval van een blessure of als u overbelasting van gewrichten of een medische aandoening zoals een breuk vermoedt. U dient een arts te raadplegen in acute gevallen wanneer de aandoening gepaard gaat met roodheid, zwelling of hyperthermie van gewrichten, voortdurende last van gewrichten of ernstige pijn en/of gepaard gaat met neurologische symptomen (bijvoorbeeld een verdoofd gevoel, tintelingen, verlies van beweeglijkheid).

Voor meer informatie over Hansaplast producten kunt u contact met ons opnemen via deze pagina. Lees altijd zorgvuldig de gebruiksaanwijzing in de verpakkingen van onze producten. Lees altijd het label. Uitsluitend gebruiken volgens instructies. Als symptomen aanhouden, neem dan contact op met je arts.

Terug naar het begin