De juiste zithouding aannemen op je bureaustoel lijkt vanzelfsprekend. Maar toch ervaart een hoop mensen lichamelijke klachten die vaak worden veroorzaakt door een verkeerde zithouding. Daarom is een goede houding erg belangrijk. Vooral wanneer je plaatsneemt op een stoel waarop je nog wel even blijft zitten. Gelukkig is een goede zithouding gewoon aan te leren. Het vergt wat oefening en vooral wat bewustwording, maar na deze blog weet jij in ieder geval altijd de juiste zithouding aan te nemen! 

Een goede zithouding: waarom is dat belangrijk?

Een goede zithouding biedt de rug en nek de ondersteuning die het nodig heeft. Heb jij een kantoorbaan en zit je dagelijks voor langere periodes op een stoel in vrijwel dezelfde houding? Dan kan het best zo zijn dat je niet altijd oplet op hoe ‘ergonomisch’ jouw zithouding is. Van het kruisen van de benen, tot voorover leunen of uitsteken van de nek terwijl je naar de monitor kijkt. Vaak zonder dat we het doorhebben, zijn we geneigd om onze houding aan te passen. En dat is ook niet zo gek. Ons lichaam is simpelweg niet gemaakt om uren achter elkaar zittend door te brengen. Daarom zijn goed zitten, een juiste (bureau)stoel, en regelmatige bewegingen of oefeningen extra belangrijk om vervelende klachten te voorkomen. Kinesiologie tape geeft je spieren en gewrichten ondersteuning tijdens je dagelijkse activiteiten en past zich aan de beweging aan. De tape corrigeert ook de stand van jouw gewrichten en helpt je zo jouw houding te verbeteren.

 

Hansaplast kinesiologietape verlicht pijn bij een slechte zithouding

Goed zitten en thuiswerken

Dat maakt het thuiswerken ook niet altijd goed voor onze zithouding. We bewegen een stuk minder dan op kantoor, werken veel vanuit de bank of keuken, en doen dat vaak ook nog op niet zulke ergonomische eetkamerstoelen. Mocht je via jouw werkgever een ergonomische thuiswerkplek inclusief bureaustoel kunnen inrichten, dan is dat zeker een aanrader. De stoelen in of om het huis zijn vaak niet bedoeld als werkstoel, wat het lastig maakt om de juiste ondersteuning te bieden en daarmee de juiste zithouding te garanderen. 

Wil je je zithouding thuis of op kantoor sowieso af en toe afwisselen om je onderrug te voorzien? Probeer jouw meetings wat vaker telefonisch te houden tijdens een wandeling bijvoorbeeld. Of doe wat eenvoudige stretchoefeningen en ga wat vaker staand werken. En dat kan zeker ook thuis! Met een uitgeklapte strijkplank creëer je namelijk in een handomdraai een staand bureau voor jouw laptop. Zo kun jij het komende uur even doorwerken terwijl je de benen strekt.

Man werkt thuis in goede zithouding– Hansaplast
Terug naar het begin

Wat is de juiste zithouding op je bureaustoel

Ook als we wel eens staand werken of even de benen strekken, blijft een goede zithouding de hoofdsleutel tot het ergonomisch werken achter je bureau. Maar wat is de juiste zithouding op je bureaustoel en hoe kun je jouw werkplek instellen? Daarvoor creëerden we dit stappenplan die we graag met je delen! 

Dagelijks brengen we veel van onze uren zittend door. Dat maakt een goede bureaustoel eigenlijk onmisbaar voor een goede zithouding. Heb je geen stoel die jouw werkhouding ondersteunt? Probeer hierin te investeren of geef dit even aan bij jouw werkgever. De stoel is waar het begint, dus laat je hier gerust over adviseren.

Wanneer je zit zouden de bovenbenen in een gelijke horizontale lijn moeten lopen, terwijl ze op de zitting rusten. Met de heupen een stukje hoger dan de knieën. Met de ruimte tussen de achterkant van je knieën en de zitting kun je een onzichtbare tennisbal klemmen. Deze zitdiepte en stoelhoogte bieden de beste ondersteuning voor de onderrug. Loopt de lijn van de benen af? Dan is de zitting waarschijnlijk te hoog. 

Zorg dat de hele rug kan leunen op de rugleuning van de stoel. Komen de schouderbladen boven de rugleuning uit? Dan biedt zo’n leuning niet de juiste ondersteuning voor de bovenrug. Daarnaast is het voor een goede zithouding belangrijk dat de rugleuning een bolling aan de onderkant heeft, zodat er geen vrije ruimte is tussen jouw rugholte en de leuning wanneer je er tegenaan steunt. 

 

Voor de armleuningen is het belangrijk om een hoek van 90° aan te houden tussen je boven- en onderarm. Op diezelfde hoogte stel je ook de hoogte en diepte van het bureau af. Het toetsenbord en de muis kun je het beste op 10 centimeter van de rand houden. Is het bureau niet verstelbaar? Probeer je armen dan zoveel mogelijk op de armleuning te laten rusten en niet op het bureau.

 

De laatste, maar zeker niet de minste stap voor het bereiken van de ideale zithouding: de afstand tot het beeldscherm. Deze wil je op ooghoogte hebben staan, zodat de nek geen andere houding hoeft aan te nemen. Voor de afstand van het beeldscherm en diepte van je bureau houd je een armlengte vanaf de ogen tot het scherm aan. Als de monitor namelijk te ver of te dichtbij staat, zul je ongemerkt de verkeerde houding aannemen.

Terug naar het begin

Wat zijn de gevolgen van een slechte zithouding?

Wanneer je voor een lange tijd een slechte zithouding aanneemt, heeft dat misschien gevolgen voor zowel de lange als de korte termijn. Een slechte zithouding biedt geen juiste steun aan de rug en kan zelfs zenuwen en aderen knellen. Dit heeft daarmee ook effect op de zuurstof- en bloedtoevoer in ons lichaam. Wanneer we verkeerd zitten zorgen we er eigenlijk voor dat andere spieren (die dat normaal niet doen) ons overeind en rechtop houden. Het gevolg van een slechte houding is spierpijn door overbelasting, rugklachten of last van de nek wat zelfs kan doorstromen naar ons hoofd.  

Nekklachten als gevolg van een slechte zithouding – Hansaplast

De ruggengraat, ook wel de wervelkolom, heeft normaal gesproken een natuurlijke S-vorm. Deze vorm zorgt voor een bepaalde ‘vering’ die nodig is om de hersenen en het ruggenmerg te beschermen. Bij een verkeerde zithouding werk je de wervelkolom als het ware tegen, waardoor er verschillende klachten zoals rugpijn ontstaan. Er zijn verschillende dingen die je kunt doen tegen rugpijn en extra letten op een goede zithouding is daar een van!

Terug naar het begin

Ergonomisch werken: wat is het en wat zijn de voordelen?

Ergonomisch werken houdt in dat je heel bewust bijdraagt aan jouw fysieke en mentale gezondheid, veiligheid en welzijn tijdens het uitvoeren van je werk. Zelf kun je ook zorgen voor jouw gewenste comfort op kantoor, want jij voelt natuurlijk het beste aan wat je nodig hebt. Maar het is ook de taak van jouw werkgever om te zorgen voor jouw ideale werkplek.

Op een werkdag ben je 8 uur per dag op dezelfde plek. Een ergonomische werkplek gaat daarom verder dan de juiste bureaustoel die een goede zithouding verzorgt. Is er genoeg frisse lucht, is jouw werkplek niet te donker, heb je genoeg ruimte om je benen te strekken? Het zijn allemaal factoren die bijdragen aan een ergonomische werkplek. Ergonomisch werken voorkomt niet alleen lichamelijke of mentale klachten, het geeft je ook meer energie en werkplezier! 

Heb jij last van lichamelijke klachten of blessures en heb je daar specifieke vragen over? Dan is het altijd raadzaam om daar niet te lang mee rond te lopen. Vraag een huisarts of fysiotherapeut om adviezen. Met de juiste oefeningen, aandacht voor een goede zithouding en de ideale werkplek kun jij in ieder geval een hoop nek- of rugklachten voorkomen. 

Terug naar het begin