Pijn in rug
DE 5 MEEST VOORKOMENDE FABELTJES OVER PIJN IN DE RUG
Waar of niet waar? Geloof niet alles wat u over rugpijn hoort. Vooral niet het gedeelte dat u het maar moet aanvaarden!

“U KUNT NIETS TEGEN RUGPIJN DOEN.”

Ja hoor, dat kan wel. Natuurlijk vraagt elk geval van pijn in uw rug om andere oplossingen. Maar voor iemand die last heeft van rugpijn en ervoor kiest om proactief te zijn, zijn er veel middelen beschikbaar die helpen om de pijn in uw rug en de bron daarvan weg te nemen. Gematigde lichaamsbeweging, versterking van de rug en andere maatregelen kunnen in de meeste gevallen doeltreffend zijn om u van de pijn af te helpen. Hoe sneller u weer gaat sporten en uw dagelijkse activiteiten hervat, hoe beter het is. Als deze maatregelen niet helpen, vraag dan om advies van uw arts. Als u gedurende lange tijd pijn in uw rug heeft, kan dat veel energie kosten, stressvol zijn en kan negatief van invloed zijn op uw psychische welzijn en het immuunsysteem. Hoe sneller u de misvatting vergeet dat rugpijn een soort handicap is die u moet aanvaarden, hoe beter dat is.

Pijn in rug
Terug naar het begin

“ALS DE PIJN IN UW RUG TOESLAAT, MOET IK GAAN LIGGEN EN RUSTEN. DAN GAAT HET WEL OVER.”

In de acute fase van een rugblessure kan rusten inderdaad erg zinvol zijn om de pijn te verlichten. Maar de acute fase duurt meestal maar een paar dagen. Op de lange termijn is het juist de activiteit die de genezing versnelt en nieuw letsel voorkomt door uw rug en buikspieren opnieuw te kalibreren. Bespreek met uw arts welke activiteit het meest geschikt is voor u en uw aandoening of rugpijn.

Pijn in rug
Terug naar het begin

“JE KRIJGT NOOIT RUGPIJN ALS JE ACTIEF BENT.”

Jammer genoeg is dit niet waar. Zelfs bij lichaamsbeweging is er geen garantie. Ook goede sporters kunnen last hebben of krijgen van rugpijn. Maar als u in vorm blijft, zijn pijnepisodes minder intens en minder frequent. Als pijn constant terugkeert, kunt u het beste een medische professional raadplegen. Doorgaans wordt aanbevolen om een bewegingsprogramma te volgen met daarin krachttraining en rekoefeningen voor alle spiergroepen als een doeltreffende preventie van pijn in hun rug (zie onze videobibliotheek voor geschikte oefeningen).

Pijn in rug
Terug naar het begin

“IK KAN M'N FAVORIETE ACTIVITEIT NIET MEER DOEN.”

Niet waar. Gelukkig is de meeste pijn in de onderrug niet chronisch, maar beperkt tot een bepaalde tijdsperiode. Het is dus slechts een kwestie van tijd voordat u er weer vanaf bent. Wees proactief! Hoe sneller u weer gaat bewegen, hoe sneller u weer opknapt.

Pijn in rug
Terug naar het begin

“IK MOET ALTIJD RECHTOP ZITTEN, DAN GAAT HET GOED.”

Nee. De hele tijd rechtop zitten in uw kantoorstoel leidt alleen maar tot een eenzijdige belasting van uw spiergroepen. Dynamisch zitten, d.w.z. vaak bewegen tijdens het werk, is de juiste manier om pijn in de onderrug te voorkomen.
Lees ook ons artikel over Comfort op kantoor.

Pijn in rug

Wees proactief met uw rug!
Als u proactief bent bij uw rugpijn en een programma volgt met oefeningen voor versteviging en flexibiliteit (u kunt geschikte oefeningen vinden in onze videobibliotheek) kunt u sterk bijdragen aan het kwijtraken van de pijn door uw rug te versterken en meer pijn te voorkomen. Misschien wilt u ook met uw arts bespreken welk programma het beste voor u is en wat u nog meer kunt doen als u denkt dat stress of psychische factoren bijdragen aan de pijn in uw rug.

Terug naar het begin

Houd er rekening mee dat geen van de bovenstaande tips of aanbevelingen een vervanging zijn voor medisch advies. Belangrijk: raadpleeg een zorgprofessional in het geval van een blessure of als u overbelasting van gewrichten of een medische aandoening zoals een breuk vermoedt. U dient een arts te raadplegen in acute gevallen wanneer de aandoening gepaard gaat met roodheid, zwelling of hyperthermie van gewrichten, voortdurende last van gewrichten of ernstige pijn en/of gepaard gaat met neurologische symptomen (bijvoorbeeld een verdoofd gevoel, tintelingen, verlies van beweeglijkheid).

Voor meer informatie over Hansaplast producten kunt u per e-mail (info.hansaplast@beiersdorf.com) contact met ons opnemen. Lees altijd zorgvuldig de gebruiksaanwijzing in de verpakkingen van onze producten.

De 5 meest voorkomende fabeltjes over pijn in de rug

Waar of niet waar? Geloof niet alles wat u over pijn in de rug hoort. Vooral niet het gedeelte dat u het maar moet aanvaarden! Lees onze tips in dit artikel.